Terveysuutiset

Harvinaisesta Meretojan taudista muutama tuore havainto ulkomailla

Meretojan tauti on yksi n. 30:stä Suomelle ominaisesta perinnöllisestä taudista. Taudin löysi silmälääkäri Jouko Meretoja v. 1969. Tauti periytyy autosomaalisena (sukupuolesta riippumattomana) vallitsevana ominaisuutena eli jälkeläisestä tulee sairas kun hän saa viallisen tautigeenin toiselta vanhemmistaan. Tauti saattaa olla lähtöisin Hämeen Lammilta jo keskiajalla. Sitä esiintyy eniten Hämeessä sekä Kymenlaaksossa, siellä etenkin Valkealassa. Sairaiden määräksi koko maassa on arvioitu noin 1000 henkeä.

Täysin tältä taudilta ei ole ulkomaillakaan vältytty. Guy's and St Thomas' sairaaloissa Lontoossa on löytynyt 70-vuotias nainen, jolla lääkärintarkastuksessa todettiin tämä Meretojan tauti. Siellä se tunnetaan nimellä The Finnish type of familial amyloid polyneuropathy. Englannissa tauti on tavattoman harvinainen, sillä löydöksestä raportoineet lääkärit eivät tunne kuin kaksi perhettä koko saarivaltakunnassa, joilla olisi tämä tauti. Se mikä tekee englantilaistapauksen kiinnostavaksi on, että nyt myös kuuloon liittyvä oire on liitettävä taudille tyypillisten oireiden joukkoon. Yleisimpiin oireisiin kuuluvat silmä-, iho- ja neurologiset oireet. Tautiin voi liittyä myös munuais- ja sydäntoiminnan häiriöitä.

Lähteen tiedot: Hornigold R, Patel AV, Ward VM, O'connor AF.Familial systemic amyloidosis associated with bilateral sensorineural hearing loss and bilateral facial palsies. J Laryngol Otol. Jul 26; 1-3, 2006 (julkaistu elektronisesti ennen painoon menemistä)

Ranskassa on raportoitu ensimmäinen Meretojan tautia sairastava perhe, jonka kolmella jäsenellä todettiin vaikea sydämen toimintahäiriö (puutteellinen sydämen hermotus).

Lähteen tiedot: Chastan N, Baert-Desurmont S, Saugier-Veber P, Derumeaux G, Cabot A, Frebourg T, Hannequin D. Cardiac conduction alterations in a French family with amyloidosis of the Finnish type with the p.Asp187Tyr mutation in the GSN gene. Muscle Nerve 33(1): 113-119, 2006

Lisää tietoa Meretojan taudista voi saada menemällä Suomen Amyloidoosiyhdistyksen kotisivuille.